Transformatie op het gebied van IT en informatiemanagement
Als er één sector is die de afgelopen jaren een ongekende verandering heeft doorgemaakt dan is het de zorg wel. Als je daar als IT professional in werkt, heb je veel op je bordje gekregen, want wat is er veel gebeurd en wat valt er nog veel te doen. Wilfred Reinhard is CIO in het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht en heeft de verantwoordelijke taak om een flinke transformatie door te voeren op het gebied van IT en informatiemanagement. Charo Narvaez, interim manager bij Timantti, mag hem hierin ondersteunen. Een mooi moment om specifiek de focus te leggen op IT management in de zorg, daarom vroegen wij Wilfred naar zijn ervaringen en inzichten.
Wat betekent de zorgsector voor jou?
Ik heb altijd al iets willen doen met de zorg sector, misschien omdat het in onze familie zit. Dus het voelde heel natuurlijk dat ik na mijn studie vrij snel als hoofd IT in het Bronovo ziekenhuis aan de slag ging. Hier heb ik 20 jaar gewerkt. Ruim 7 jaar werk ik nu in het St. Antonius Ziekenhuis waar ik mij mag inzetten voor de digitale transformatie. Ik vind het mooi dat ik op deze manier mijn bijdrage kan leveren aan het geneeskundig proces en zo een stempel mag drukken op de toekomst van IT in de zorg.
Hoe kijk jij naar de toekomst van de zorg?
Het mooie van de zorg is dat het ontzettend verandert, dus je kan niet anders dan toekomstgericht bezig zijn. Er zijn constant nieuwe technieken en nieuwe behandelwijzen, maar wil je als manager verandering aanbrengen dan moet je daar echt de tijd voor nemen. De zorg is een sector die wel wil veranderen, maar elke verandering kan letterlijk impact hebben op iemands leven. Onze medici willen gegarandeerd goede zorg leveren, dat is logisch en daarom duren transformaties langer dan in het bedrijfsleven. Als je je daar bewust van bent en er de tijd voor neemt dan is je veranderingsmanagement aanpak realistischer en de kans hoger dat de verandering succesvol is.
Is managen in de zorg heel anders?
De zorg blijft altijd een business apart, omdat het hier kan gaan over zaken van leven of dood. Daarom hebben wij echt een ander publiek. Een ziekenhuis heeft een hele andere dienst dan een supermarkt of een bank. Sommige van onze technieken zijn wel hetzelfde als bij andere sectoren, maar wij moeten er 100% op kunnen vertrouwen dat het werkt. Dat vraagt om rust en geduld.
Hoe kan een interim manager zich hierin staande houden?
Je bewust zijn van de zorgcultuur is heel belangrijk. Neem nou Charo, zij werkt vanuit Timantti als interim manager bij ons. Zij neemt een bepaald soort werkwijze en dynamiek met zich mee waardoor er een nieuwe standaard ontstaat. Ik heb het gevoel dat zij de zorg snapt en toch haar eigen koers vaart. In haar rol mag ze juist een bepaald soort ongeduld hebben en actief op verandering sturen. Ik denk dat ze dat goed aanvoelt en daar zie je nu al de resultaten van. Ik zie een afdeling ontstaan die een hechte groep vormt, dat is mooi om waar te nemen.
Heb jij tips voor mensen die (tijdelijk) in de zorg willen gaan managen?
Ik zie mensen vanuit het bedrijfsleven het ziekenhuis in stappen met het idee: ‘ik ga knallen en veranderen, bam!’. Zoals ik al eerder zei, heb je in de zorg echt geduld en rust nodig. Betrek alle partijen bij de verandering en wees je er bewust van dat de dynamiek anders is dan in het bedrijfsleven en het tijdspad langer. Ook moet je ook kunnen omgaan met de frustratie die ontstaat als er iets niet werkt. Op zo’n moment is de zorg vaak op zijn sterkst, en moet het zo zijn dat je ook inspringt om bij te dragen aan de oplossing. Dat maakt deze sector ook zo mooi, hier doen wij het echt samen.