“Ik wist niet dat een nieuwe branche zoveel werkgeluk kon opleveren”
De afgelopen zes maanden verruilde Harm de Boer de voor hem vertrouwde sectoren voor een sprong in het diepe. Als Interim Afdelingsmanager Onderwijs Ondersteuning ging hij aan de slag bij het Geert Groote College in Amsterdam. Werken voor een vrijeschool in het voortgezet onderwijs was compleet nieuw terrein met een energievolle dynamiek, zo’n opdracht is meer dan zomaar een opdracht.
Het belang van leiderschap en teambuilding
Harm kreeg een bijzonder warm welkom bij het Geert Groote College. De doelstellingen van zijn opdracht waren helder en duidelijk:
Creëer aandacht voor de mens in een facilitaire en onderwijsondersteunende organisatie, met een focus op duurzaamheid en optimale verbinding in zelfredzaamheid versus samen redzaam zijn.
Door de nadruk te leggen op persoonlijk leiderschap, teambuilding, commitment en helderheid in structuren ontstond er meer samenhang tussen medewerkers en alle ondersteunende afdelingen. Harm benadrukt dat het verhogen van werkplezier cruciaal is voor al het bovenstaande. “Werkplezier begint bij persoonlijk leiderschap. Als medewerkers gezien worden in hun talenten, zich gehoord en gewaardeerd voelen, is dat dé basis waar je verder, met plezier, op kan bouwen.”
Werkplezier in het onbekende
Werken binnen een school vraagt een andere manier van denken en handelen, daar kwam Harm al snel achter: “Het mooie aan deze ervaring is dat ik heb ontdekt dat de structuur en cultuur van een schoolorganisatie anders is dan het bedrijfsleven. Alles in het onderwijs draait om de visie, leren en ontwikkelen, continue verbeteren binnen de operationele werkzaamheden, processen en de omgeving. Want elk moment van de dag kan iets anders vragen van de leiding.
De kracht van wederkerigheid
Hoewel Harm de taak had om het werkplezier van anderen te verhogen, merkte hij al snel dat het een wederkerig proces was. “Ik kwam binnen om het werk en plezier te verbeteren, maar ik kreeg er zelf ook enorm veel energie van. Je bent constant in gesprek met veel verschillende mensen met veel verschillende dynamieken en de bijbehorende emoties. De competentie communicatie staat altijd aan en dat gaf mij werkgeluk.” Deze wederkerigheid zorgde voor een positieve sfeer, waarin hij de school en de relaties kon helpen om samen te groeien in het leren, ontwikkelen en verbeteren.
Werken vanuit een filosofisch gedachtengoed
Het Geert Groote College heeft als vrijeschool een eigen filosofische cultuur wat de grondslag is van alles wat haar drijft en waarnaar zij handelen. ‘’De ontmoeting met deze andere manieren van handelen en leren denken gaf mij energie en activeerde mijn filosofische gedachtengoed. Bewust reflexteren tijdens elke dagstart is niet meer weg te denken in mijn werk. Dit voelt als een cadeau, want zo ontstaat er meer aandacht voor elkaar en dat brengt werkplezier en een glimlach.’’
Na ruim zes maanden heeft Harm zijn opdracht bij het Geert Groote College afgerond en met veel plezier succesvol overgedragen aan Mireille de Wit. Hij kijkt met dankbaarheid en voldoening terug op zijn tijd in het onderwijs en sluit een comeback zeker niet uit. “De mens en het werk staan centraal, dat maakt deze sector zo bijzonder en plezierig. Het heeft mij een frisse duik in deze sector gegeven.’’