De lessen die we kunnen leren van een geplaagde ondernemer
Wat een steengoed interview in het FD. Met een glimlach die niet van mijn gezicht wilde verdwijnen, las ik het interview van Juliette Berkhout met niemand minder dan Sinterklaas. Als managers kunnen we veel leren van deze CES (Chief Executive Saint) die al eeuwenlang aan de top van een immense organisatie staat. Daarom deel ik graag de lessen die we vanuit dit artikel kunnen leren. Lessen van een geplaagde ondernemer, die dapper blijft innoveren.
1. Denk niet alleen aan groei, maar doe dat wat je trots maakt
Terwijl Sinterklaas een lokaal bedrijf is, doet die andere witte, bebaarde man het als multinational met kerst uitstekend. Maar word je daar gelukkiger van? De Sint: “Mijn collega heeft zijn private equity verkocht aan Coca-Cola en dan zit je in de zak: ben je alleen maar bezig met winstmaximalisatie en kwartaalcijferterreur.” Sinterklaas staat al eeuwen aan de top in Nederland en dat maakt hem meer dan trots.
2. Bestaanszekerheid is leidend
Je moet meebewegen met de maatschappij. De manier waarop je dingen al jaren doet moet soms op de schop om te kunnen blijven bestaan. De tijd dat de Pieten zoet gehouden werden met speculaas en marsepein is voorbij. Zij beschikken nu over een cao, vakantiegeld, pensioen, MR en een vertrouwenspersoon. Ook wordt er gebruik gemaakt van een flexibele schil om te kunnen blijven bestaan.
3. Voorkom dat je een schijnheiligman wordt
Als organisatie moet je soms, net als Sinterklaas, lastige keuzes maken en kiezen aan welke kant je staat. Denk aan de suikertaks, een flink issue voor de Sint: “Het is knap lastig om het beste met iedereen voor te hebben. Want voor je het weet, ben je een schijnheiligman. Meer geschikt voor de politiek dan voor de feestdagen.” Iets om als manager eens goed over na te denken.
4. Doe waar je goed in bent en delegeer waar nodig
Sinterklaas is op zoek naar een CFP (Chief Financial Piet). Want riskmanagement, stagflatie en professioneel witwassen daar heeft hij geen idee van: “Ik kan op daken balanceren, maar heb geen idee van riskmanagement.” Hij wil doen waar hij goed in is en zoekt zo naar de juiste krachten om zijn onderneming staande te houden.
5. Houd je corebusiness in het oog
Hoe hou je als manager plezier in je werk en hoe breng je dit over naar je team? Volgens deze topman is het van groot belang, ongeacht de omvang van je onderneming, om je producten of diensten die de essentie vormen van je bedrijf in het oog te houden. In het geval van Sinterklaas zijn de waarden het USP van het bedrijf: “Wat er ook gebeurt, goedertierheid is leiden. Daar kunnen geen ESG-maatstaven tegenop.”
Er valt natuurlijk nog veel meer te leren van die allerbeste Sint. Dus raad ik je zeker aan om het volledige artikel te lezen: De ceo van familiebedrijf Sinterklaas strijdt dapper verder (fd.nl)